Text a foto Kiarka
Když Aktijka přišla s fixy COPIC, hodně dlouho jsem zvažovala, jestli si mám objednat „pár těch fixů“. Neodolala jsem a nelituju, vybrala jsem si cestu svého výběru, než se nechat pasovat do sad od výrobce. Hodně mi při výběru pomohl Google, kde jsem se propátrala k tomu, co chci. A tady je má sadička.
Občas zazní otázka, jestli se investice do Copic CIAO vyplatí. Za dobu mého scrapování jsem vyhodila peníze za spoustu zbytečností, ale tyto fixy mezi ně nepatří:
Pár PRO:
- Ideální na vybarvování všech postavičkových razítek jako jsou Magnolie – Tilda a Edwin, Gorjuss holčičky, Stampavie … a rozhodně ne jen na ně.
- Tvarově padnou přesně do ruky, připomínají obyčejné fixy, kulatý profil (proti například Copic Marker nebo Sketch).
- Mají štětcový hrot (+ široký šikmý hrot), s kterým se perfektně pracuje, přizpůsobí se drobným detailům a zvládne vybarvit i uzounké místečka
- Jsou doplnitelné. Pokud dojde barva, dají se dokoupit „Various INK“, kterým zcela jednoduše fix naplníte a můžete pokračovat ve vybarvování.
Řeknete si proč tento článek? Přeci vybarvovat fixy není nic složitého a dokáže to každý … ALE … Copic CIAO se dají krásně míchat, pokud člověk zná pár triků, dokáže přecházet nenásilně mezi barvičkami a efekt je pak dokonalý a nevypadá to jako ty staré FIXy – samá čmouha, samá čára – známé ze školních let.
COPIC CIAO, které nabízí HuráPapír, se prodávají v barevné škále 144 barev. Obsahují širokou škálu tělových odstínů + Blender.
Blender je bezbarvý odstín, já ho osobně přirovnávám tak trochu ke zmizíku. Slouží k zesvětlení vybarvených ploch, pomáhá při zjemňování barevných přechodů a také k „zmizíkování“ barev z míst, kde nepatří.
Tak to jen takový rychlý začátek … zbytek a podrobněji brzo naleznete ve Slovníku. A teď už k technice vybarvování.
1. Pokaždé začínám obličejem … výběr tělových barev byl pro mě největší oříšek, až jsem si jich pořídila tolik, že můžu malovat i černocha J – skoro pokaždé začínám E50 EGG SHELL. Nevadí, pokud se objeví nějaká ta šmouha, nadále s obličejem budeme pracovat, takže jakékoliv nerovnosti zakryjeme.
2. a 3. Odstínem E51 MILKY WHITE obtáhnu celý obličej … vytvořím cca 1-2mm okraj.
4. Vracím se k odstínu číslo E50 EGG SHELL – a jemnými krouživými pohyby v přechodu dvou barev zmírním a zesvětlím přechod po celém obvodu.
5. I když mám více tělových odstínů, v základě si vystačíte s dvěma nebo třemi. V této fázi by šla použít nějaká ještě trochu hnědší jako je odstín – E33 SAND nebo E53 RAW SILK a zvýraznit prostor pod vlasy … já ale v tuto chvíli už vzala do ruky odstín na líčka – R00 PINKISH WHITE. Razítko Magnolie většinou tento prostor mají naznačený tečkami … tak ho vyčmárám …
6. Opět beru do ruky odstín E50 EGG SHELL („zkrátka moje oblíbená „vajíčková“ ) a zmírním přechody a hlavně hrany líčkové barvičky.
7. A je hotovo. Zároveň při barvení obličeje doporučuji vybarvovat i zbytek odkrytého těla – jako jsou ruce, nohy, krk, bříško atd.
8. Podobným způsobem pokračuji s vybarvením balónku … použité odstíny a postup: první podklad Y11 PALE YELLOW /na balónku mohu zakrýt tmavším odstínem Y08 ACID YELLOW větší plochu, v podstatě nechávám ze světlé Y11 jen takový „odlesk“ / sjednocení plochy Y11 PALE YELLOW / zvýraznění okrajů nejtmavším odstínem Y17 GOLDEN YELLOW / závěrečně zesvětlení přechodu a sjednocení barev Y11 PALE YELLOW
9. V této fázi jsem řešila komplikace v podobě docházejícího inkoustu v modré fixe – začala jsem vybarvovat B12 ICE BLUE – bohužel už při vybarvování šlo vidět, že to nevyjde ani na první přetření, ani následné zesvětlování – pokračovala jsem tedy B5 PROCESS BLUE, zvýraznila jsem okraje – z posledních sil jsem zmírnila přechod alespoň na kapsách opět B12 ICE BLUE. Dále jsem přešla na „sepraný, zašlý“ styl a sáhla po šedém odstínu C-3 COOL GRAY a zesvětlila tímto odstínem tmavší odstín modré. Abych tomu ještě přisadila, vzala jsem si na pomoc i odstín C-5 COOL GRAY a pořádně zvýraznila okraje kalhot.
… bohužel to míchání a mírnění přechodů, už pak bylo na focení dost náročné, abych to zachránila, snažila jsem se to zamaskovat a zesvětlit ještě E50 EGG SHELL a nakonec zvýraznit okraje B39 PRUSSIAN BLUE (mimochodem novinka v obchůdku u Aktijky po minulém srazu a můžu říct, že se stal mým oblíbeným odstínem, když dobře funguje světlý odstín, dá se krásně zesvětlit a vystínovat)
10. Na závěr jsem na mikinu použila dva odstíny červené na podklad R27 CADMIUM RED, okraje obkroužit tmavým odstínem – R59 CARDINAL, kromě kapsy je přechod zcela rozmazán světlým R27 CADMIUM RED, u kapsy jsem tolik netlačila a nechala tmavou barvu, aby kapsa vynikla.
11. Na botičky a vlásky jsem použila dva hnědé odstíny E47 DARK BROWN a E37 SEPIA
12. Já osobně jsem teda skoro zanevřela na BLENDER, protože zesvětlování mi přijde přirozenější, pokud použiji světlejší odstín. Beru ho jako zmizík a proto ho používám většinou jen na dozdobování a k výrobě struktury nebo vzorku … tady jsem si „napuntíkovala“ kapsy.
Konečný obrázek pak už čeká jen na vystřižení, a dozdobení na stránce nebo na přáníčku.